Dobrodošli na internet stranice
Oldtimer kluba Zagreb

Predstavljamo vozilo mjeseca

FIAT 1100 Nuova  Bauletto
Ivan Pekera
FIAT 1100 Nuova Bauletto (1953.)

Novosti

16.11.2017, 21:57

50 godina Bosch elektronskog sustava za ubrizgavanje goriva

50 godina Bosch elektronskog sustava za ubrizgavanje goriva

Foto: Bosch

Bio je to projekt u najvećoj tajnosti. Nijedan kupac iz automobilske industrije nije mogao saznati bilo što o revolucionarnoj tehnologiji na kojoj su radili Boschovi inženjeri . Prvo test vozilo 1959. godine, bilo je vozilo u redovitoj uporabi u kompaniji, prepravljeno da bude test vozilo za najtajniji projekt: elektronski upravljano ubrizgavanje benzina. Svaki put prije nego što je vozilo servisirano, a na osnovu izjave Dr. Heinricha Knappa, inženjera, na vozilo je vraćan izvorni rasplinjač, kako proizvođač automobila ne bi posumnjao na čemu Bosch radi.

Vodeću ulogu u razvoju elektronskog sustava ubrizgavanja benzina od 1962. godine imao je Herman School. Sada počasni predsjednik Bosch Grupe, School se prisjeća: „Kada smo predstavili sustav 1964. godine, naš kupac Volkswagen je prvobitno bio skeptičan, kao i ostali proizvođači automobila, kad smo ih pokušali uvjeriti u vrijednost našeg inovativnog sustava ubrizgavanja goriva“. Kada su inženjeri počeli sa radom, postojalo je samo jedno test vozilo i kupci su dali kompaniji Bosch samo dvije godine kako bi pripremili sustav za proizvodnju. Sustav je bio daleko ispred svog vremena i u tom trenutku, nijedan sličan sustav nije bio u serijskoj proizvodnji. Prema Schoolu, proizvođači automobila morali su prihvatiti određeni rizik“. Tog 14. rujna 1967. godine, Bosch je predstavio elektronski upravljani Jetronic na međunarodnom auto-salonu u Frankfurtu. Iste godine sustav je predstavljen na tržištu Sjeverne Amerike, za nove modele Volkswagena. Novi, oštriji zakoni o emisiji štetnih plinova su zahtijevali ovakav novi tip vozila. U Europi, Jetronic je bio dostupan od 1968.godine. Manja potrošnja i veća snaga na početku su stajali dodatnih 10 % u usporedbi prema modelima sa rasplinjačom. Na početku, veoma mali broj kupaca je naručilo je automobil sa ovom tehnologijom. Međutim, proizvođači automobila su primijetili  dvije ključne prednosti Jetronic sustava: manja potrošnja benzina i potencijal za povećanje tehničkih karakteristika motora. To je dovelo do toga da su BMW, Citroen, Jaguar, Lancia, Mercedes-Benz, Opel, Renault, Saab i Volvo počeli primjenjivati ovu tehnologiju u svojim najskupljim modelima od 1969. godine na dalje. Na kraju, elektronika je pobijedila - u pripremi smjese zrak-gorivo samo elektronika je mogla postići značajno smanjenje potrošnje i emisije štetnih plinova. Ova inovativna tehnologija je pripremila teren za nove standarde, u kojima je Bosch također učestvovao. Bilo da je riječ o ABS, TravelPilot i ESP sustavima, sustavima zračnih jastuka ili autonomnosti i umreženosti automobila budućnosti, povjerenje ljudi u elektroniku ne bi bilo na takvoj razini bez pionirskog posla Jetronic sustava i mnogi današnji elektronski sustavi u automobilskoj industriji možda bi ostali samo pusti snovi.

Nazad